Hänt i vecka 9: Om IT- och telestörningar och din egen krisberedskap

27 feb


Den senaste veckan har störningar som påverkat mobiltelefoni och bredband präglat redaktionens arbete. Vi har också fått frågor om hur man förbereder sig för händelser och kriser.    

I måndags upplevde många svenska abonnenter problem med mobiltelefonin. Felet drabbade kunder hos flera av de största operatörerna och berodde enligt medieuppgifter på ett fel i en router hos en av dem. SOS Alarm, Post- och telestyrelsen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap gick ut med information och Krisinformation.se skrev en nyhet och besvarade frågor om händelsen.

Senast två veckor efter betydande störningar ska drabbade teleoperatörer rapportera händelserna till Post- och telestyrelsen, PTS.

I onsdags började det brinna i ett industrihotell i Pajala. Branden gjorde att internet gick ner för många i kommunen och på andra orter. Även Pajalas hälsocentrals och Folktandvårdens tillgång till patientjournalerna påverkades.

Krisinformation.se får ofta frågor om orsaken till tele- och IT-störningar. Vårt uppdrag är att hjälpa allmänheten till ansvariga myndigheters information om händelser och kriser. Vi spekulerar inte, vi hänvisar till bekräftad information hos ansvarig aktör.

Om krisen kommer

En annan fråga vi ofta får rör den gamla telefonkatalogens sidor Om kriget kommer. Var finns motsvarigheten idag, undrar många. Svaret är att nuförtiden finns ingen utskriven Om krisen kommer som möter hela Sveriges informationsbehov vid alla olika sorters händelser och kriser.

Den information som finns om krisberedskap finns normalt på internet hos de myndigheter som har ansvaret. Ofta är det kommunen så det är naturligt att söka svar på frågor där. Se till exempel Göteborgs stads sidor om krisberedskap eller leta efter din egen kommuns krisplan, risk- och sårbarhetsanalys eller på räddningstjänstens webbplats. Även länsstyrelsen har information om krisberedskapen i länet.

På Krisinformation.se kan du läsa om hur du förbereder dig för olika sorters händelser. Där hittar du länkar till ansvariga aktörers information om hur man förbereder sig inför mindre störningar såväl som större händelser och kriser. Några andra bra källor att utgå från är DinSäkerhet.se, Energimyndigheten och Civilförsvarsförbundet.

Här på Krisinfobloggen har vi tidigare publicerat inlägg om toalettbesök vid vattenbrist, hur myndigheter kan kommunicera vid strömavbrott och om hur man kan packa sin egen krislåda.

Vi bör alla förbereda oss för att klara störningar, händelser och kriser.

Varför inte göra en egen personlig checklista med de uppgifter du behöver för att klara av strömavbrott, telestörningar och andra händelser och förvara den på ett säkert ställe?

Vilken information har du med i din krischecklista?

Trevlig helg önskar redaktionen

One Reply to “Hänt i vecka 9: Om IT- och telestörningar och din egen krisberedskap”

  1. Det är synd att krisinformationen som förut fanns i telefonkatalogen har försvunnit. Internet i all ära men det är svårt att få tillgång till internet vid ett längre strömavbrott eller IT störningar. Tack för en väldigt bra sida.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.