Så här gör vi en mediebild

2 okt

En av våra främsta uppgifter är att ta reda på vilka frågor allmänheten vill ha svar på och sedan se till att de får det. Det gör vi förstås genom att frågan dem, menockså genom att titta extra på vad media skriver i en viss händelse och vilka frågor och kommentarer allmänheten har, framför allt i sociala medier.

När vi sammanfattar det vi ser i traditionella och sociala medier ser vi ofta ganska tydliga mönster, det vill säga spörsmål som det skrivs mer om och som fler är intresserade av. De gångna veckorna har till exempel frågan om vem som är ansvarig för de flyktingar som inte söker asyl varit ett sådant. Ett annat spår som nästan alltid får mycket plats i media är porträtteringar av enskilda människoöden. Vi tittar också på om det finns någon särskild kritik riktad mot myndigheter, eller om det finns frågor som man i media eller bland allmänheten tycker att myndigheterna inte svarar på.

När vi har identifierat vilka frågor som är störst just nu sammanfattar vi materialet till vad vi kallar en mediebild. En ögonblicksbild av informationsflödet i en viss fråga. Mediebilden gör vi för att få en uppfattning av hur en viss fråga beskrivs och för att upptäcka exempelvis glapp mellan vad myndigheterna vill informera om och vad allmänheten vill veta, eller hur något myndigheterna säger faktiskt uppfattas.

Det är viktigt att upptäcka både missförstånd och kritik för att de ansvariga myndigheterna ska kunna formulera om sig för att bli mer begripliga samt ta till sig av eventuell kritik. Sociala medier är en fantastisk tillgång för oss som jobbar med kommunikation till allmänheten – vi får snabb respons på det vi gör eller skriver om och kan hela tiden förbättra och förtydliga. Dessutom kan vi, som ju jobbar med att samordna information från olika myndigheter, hjälpa våra kolleger på andra organisationer genom att ge dem vår bild av vad som står i media och sociala medier.

Våra mediebilder ligger alltid ute på Krisinformation.se så att alla kan läsa. Det samma gäller vår omvärldsbevakning. Den gör vi tre-fyra gånger per dygn för att upptäcka samhällsstörningar eller krisfrön som kan få betydelse för allmänheten. Gå gärna in och läs! Här hittar du också vår särskilda sida och flyktingsituationen. Där skriver vi bland annat om vilka myndigheter och organisationer som är ansvariga för vad.

Trevlig helg!

/Redaktionen

One Reply to “Så här gör vi en mediebild”

  1. Pingback: Tält, Trelleborg och telestörningar | Krisinfobloggen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.