Samverkansdag om hamnbranden i Halmstad

Hej allihop!

I går var jag, Jeanna, i Halmstad på en samverkansdag om den stora branden som bröt ut där den 21 september i år. Känner ni inte till den kan ni läsa mer här och här. Över 350 personer från kommuner, länsstyrelser och andra myndigheter var på plats för att få veta mer om hur Halmstads kommun arbetat under den krisartade helgen.

Jag och kollega Marcus Årskog på Dinsäkerhet.se fick äran att prata om våra webbplatsen. Hela dagen filmades och finns här. Marcus och jag pratar en timme och 23 minuter in i eftermiddagspasset.

Jag tänkte också berätta kort varför Halmstads agerande under branden gynnade även oss.

Nyttan med snabb kommuninformation

Vid det här laget har många av oss hört talas om att det brann ganska rejält i Halmstad för drygt två månader sedan. Eftersom brandröken som i viss mån gick ut över staden var giftig berörde den många människor i närområdet. Flera Viktigt meddelande till allmänheten, så kallade VMA, utfärdades under helgen. Ett VMA är ett meddelande som går ut i radion och bryter alla sändningar vid en allvarlig händelse. Det rullar också högst uppe i bild på tv. Budskapet är ofta att allmänheten i ett visst område ska stanna inomhus och stänga sina ventilationssystem. I extraordinära fall, som hamnbranden i Halmstad, hörs även en signal i utomhustutorna. Läs mer här. För oss på Krisinformation.se är alla former av VMA:n tillfällen då vi agerar snabbt för att sprida vidare information från SOS Alarm och berörd kommun.

Orsaken till att många har hört talas om just den här branden, som uppstod i en lagerbyggnad med flertalet explosiva ämnen, är att Halmstads kommun delade information om händelsen på ett mycket snabbt och effektivt vis. De talade med media, publicerade på sin webbplats och förde dialog på Facebook och Twitter. Dessutom hann de med att direktsända från händelsen. Ett arbete som var mycket uppskattat bland både invånare och andra som följde händelsen på håll.

Kommunens handlingskraft uppskattades inte minst av oss på Krisinformation.se, som fick en mycket enkel uppgift när det gällde informationsspridning. Vi använder oss enbart av bekräftad myndighetsinformation i våra nyheter och ska alltid länka direkt till källan, den ansvariga myndigheten. Det fanns alltid uppdaterad information att hänvisa till i kommunens egna kanaler och därför kunde även vi snabbt servera våra läsare relevant och bekräftad information.

Och det är just det som är vår uppgift. Vi ska inte vara snabbast, men det vi säger ska vara sant och det MÅSTE komma från hästens webbmun. Samtidigt vet vi att de flesta kommuner sliter för att få ihop det som det är, inte minst under kris. Därför blir exempel som det här extra härliga att se. Tack Halmstads kommun för att ni underlättade för oss att genomföra vår uppgift den där helgen i september!

Hur kommunen arbetade får ni veta mer om i filmerna från igår.

Härlig torsdag, allihop!

/Jeanna

FAQ om Krisinfobloggen

Vad är det här?

Det här är Krisinformation.se:s blogg, startad i slutet av november 2012. Här kommer vi till exempel att skriva om kriser och händelser som drabbar samhällsviktig verksamhet, samt andra aktuella och intressanta händelser som rör Sveriges invånare. Vi kommer också att bjuda in intressanta gästskribenter. Tipsa gärna!

Bloggen drivs till en början som ett tre månader långt projekt, som sedan följs upp och utvärderas. Förhoppningen är förstås att det ska gå bra och att vi ska fortsätta skriva även efter de här månaderna.

Vilka är vi?

Vi är redaktionen på Krisinformation.se. Det är en webbplats som förmedlar information från myndigheter och andra ansvariga om hur de hanterar kriser och större händelser. Före en kris beskriver Krisinformation.se hur hanteringen fungerar i samhället och vilka myndigheter som har ansvar för olika frågor. Under en kris ger Krisinformation.se en översiktlig bild av vad som har hänt och länkar till information hos myndigheter, kommuner, och andra aktörer som har ansvar för att informera allmänheten vid en krishändelse. Krisinformation.se drivs och förvaltas av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

Kika på vår webbplats här.

Varför ska vi blogga?

Främst för att ännu lättare kunna nå vår målgrupp – det vill säga ni, allmänheten. Det är för er vi jobbar. Vi har funnits på Twitter sedan 2009 och på Facebook sedan 2011. Där har vi utvecklat en dialog med er som vi uppskattar mycket och vill bygga vidare på. Det hoppas vi få göra i bloggens kommentarsfält.

Vem skriver?

Vi är sju personer på redaktionen i dag och alla som vill kan skriva på bloggen. Vi planerar också att bjuda in gästskribenter som skriver om sina expertområden. De kan jobba på vår egen myndighet eller hos någon annan aktör i eller utanför krishanteringssystemet.

Vad ska vi skriva om?

Vårt tema kommer alltid att vara kris på ett eller annat vis. Hur fungerar krishanteringssystemet, vad händer i Sverige om det blir en kärnkraftsolycka, vad har du som medborgare för ansvar? Varför skriver vi så mycket om lokala händelser, vad är egentligen en kris? Och vad gör egentligen vi på Krisinformation.se när det inte pågår någon kris i landet..? Det finns mycket spännande att skriva om inom vårt område.

Regler för bloggen

Det som skrivs här blir allmän handling. Visa respekt och håll en god ton. Vi censurerar eller raderar ingenting med undantag för:

• Inlägg som bryter mot svensk lag

• Inlägg som vi anser vara stötande

• Inlägg som vi anser vara spam (när samma inlägg återkommer ofta från samma användare)

• Inlägg som vi anser är skrivna i syfte att marknadsföra produkter eller tjänster

Jag vill fråga er något. Räcker det att skriva en kommentar här, eller ska jag mejla?

På vardagar besvarar vi kommentarer inom 24 timmar. Är ditt ärende mer brådskande än så rekommenderar vi att du skickar ett mejl till redaktionen@krisinformation.se. Utanför kontorstid svarar vi i mån av tid.

Undrar du något annat? Skriv det i kommentarsfältet!