Hej alla vägtrafikanter!

Det kan komma som en överraskning, men jag kan upplysa er om att en väldigt stor andel av er är kompletta idioter! Flera av er borde inte ens ha körkort eller tillåtas vistas ute på vägarna.

Låt mig ge några enkla exempel som många av oss som framför utryckningsfordon har egna erfarenheter av:

  • Innan man kör om, även på fyrfilig väg, är det lämpligt att titta i backspegeln. Det kan ju komma utryckningsfordon i hög hastighet, och det kan faktiskt (tro det eller ej) röra sig om att människoliv står på spel! Ser man då utryckningsfordon i backspegeln som påkallar så kallad fri väg (minst blåljus men ofta kombinerat med siren) ska man givetvis inte påbörja omkörning.
  • Om det kommer utryckningsfordon som påkallar så kallad fri väg (minst blåljus men ofta kombinerat med siren) ska man sakta in och hålla till sidan. Inte försöka köra ikapp. Det kan faktiskt (tro det eller ej) röra sig om att människoliv står på spel! Som förare av utryckningsfordon har man ganska mycket annat att tänka på än alla idioter som kör på vägarna.
  • Om det då, som en direkt följd av att utryckningsfordon påkallar fri väg (minst blåljus men ofta kombinerat med siren), uppstår en lucka i trafiken, ska man inte hänga på i luckan. Det kan ju komma ytterligare utryckningsfordon. Det kan faktiskt (tro det eller ej) röra sig om att människoliv står på spel! Har ett utryckningsfordon passerat, fortsätt då att hålla till sidan ytterligare en stund och ha extra koll i backspeglarna. Utgå från att det kommer fler utryckningsfordon.
  • Om vägbanan är avspärrad som en följd av till exempel en trafikolycka, är vägbanan avspärrad. Detta betyder att man inte får passera, inte ens i låg hastighet. Och är vägbanan endast delvis avspärrad så att man faktiskt kan passera, ska man först överväga om det överhuvudtaget är lämpligt. Om det då, mot all förmodan, råkar vara lämpligt, ska man hålla låg hastighet. Med låg hastighet menas att det ska gå mycket långsamt, långsammare än promenadtakt. Det kan faktiskt (tro det eller ej) röra sig om att människoliv står på spel!
  • Om vägbanan är avspärrad som en följd av till exempel en trafikolycka, är den inte avspärrad för att vi tycker det är kul eller för att reta upp någon. Vi till och med beklagar om vi ställer till med besvär i trafiken. Vi gör det för att skydda oss själva men också för att skydda de som drabbats av en olycka. Vi vill ju inte ha ytterligare olyckor. Och ytterligare olyckor händer väldigt lätt, eftersom du inte är en så bra förare som Du själv tror.
  • Och om det då uppstår köer till följd av till exempel trafikolyckor, så är det bara att snällt vänta till trafiken släpps på igen. Det kan faktiskt (tro det eller ej) röra sig om att människoliv står på spel! Tänk också på att köerna har uppstått på grund av att sådana som du har orsakat en olycka. Inte för att vi tycker det är kul att spärra av vägarna.
  • Om ni trots allt passerar en olycka, är det inte okej att filma eller fotografera. Dels kan sådant beteende orsaka ytterligare olyckor (nej, du är inte en så bra förare som du själv tror, inte ens i närheten). Dels är det inte så trevligt för dom som är drabbade av olycka att se sig själv eller sina anhöriga i sociala medier. Det kan faktiskt (tro det eller ej) röra sig om att människoliv står på spel! Följaktligen kan det vara mycket blod eller andra kroppsvätskor, kroppsdelar, förvridna eller lemlästade kroppar. Men det är inte som på TV. Detta är verkligheten och verkligheten är inte alltid vacker.
  • Slutligen, vad är det för fel med att följa gällande trafikbestämmelser såsom hastighetsbestämmelser, högerregel eller att i övrigt visa hänsyn i trafiken? Tänk så många olyckor som hade kunnat undvikas och tänk så mycket smidigare det hade varit.

Återigen, trafiken är full av kompletta idioter. Utgå från att du är en av dessa och gör gärna vad du kan för att motbevisa mig.

Tack!

STEFAN SVENSSON

10 reaktion på “Hej alla vägtrafikanter!

  1. Nej, jag utgår inte att jag är en av dessa (idioter) och tänker inte motbevisa dig …. Förstår och ansluter mig i övrigt och allt väsentligt till dina punktsatser samt att många är just vad du anger (idioter i fråga). Olämpligt att generalisera på sätt som du gör ….

  2. Har aldrig kört om om det kommer ett utryckningsfordon det är ju därför det finns speglar i bilen, därför känner jag att jag inte är en IDIOT

  3. Som senior-motorcyklist samt f.d. internationell lastbilschaufför så är jag fullständigt benägen att hålla med min namne. När man kör MC måste man vara femfaldigt uppmärksam och ALLTID betrakta bilister som älgar. Alltså vet man aldrig vad de får för sig och kan helt plötsligt ”springa” ut framför dig. Som tradarchaffis så blir man bara trött på alla idioter som inte fattar att man kör ett fordon som lätt kan förvandla deras bil och de själva till något som en bilskrotspress hade varit stolt över. Summa summarum; det är för lätt att få ett körkort i sin hand och vi behöver därför mångfalt fler poliser på vägarna, och inte som nu färre. Fartkameror gör tyvärr ingen nytta mot korkat beteende eller rattfylleri. När kommer du att fatta det Dan Eliasson??

  4. Klockrent!!! Utgå från att alla andra inte kan köra vettigt så kör du själv mer defensivt. Så klarar man sig längre… Rättelse dock: ”Påkallar fri väg” är ändrat till ”Kräver fri väg” vilket i lagens mening gör det till en trafikförseelse att inte lämna fri väg och därför också straffbart med böter/fängelse beroende på vårdslöshetsgrad om jag inte minns fel.

  5. Det lär finnas en undersökning som säger att 80% av alla bilförare anser sig köra bättre än genomsnittet. Redan där kan man ju börja fundera på hur omdömet i trafiken egentligen är.

    Sen ska man komma ihåg att det inte är någon mänsklig rättighet att ha körkort. Och i trafiken finns inga rättigheter, bara skyldigheter.

    Som motorcykelförare tvingas man lära sig att betrakta alla (!) andra trafikanter som fullständigt oförutsägbara och opålitliga. På samma sätt är det som förare utryckningsfordon. Om man dessutom intalar sig själv att man som bäst är en medelmåttig förare, klarar man sig helskinnad väldigt mycket bättre.

    Vänligen
    Stefan

  6. Fantastiskt bra skrivet! Jag gör som Christian skriver, förutsätter att alla andra är idioter (de bevisar det dessutom exakt varje dag i trafiken) och svär som en borstbindare för att lugna mina nerver (funkar utmärkt, ju mer jag svär desto lugnare kör jag 🙂 )
    Jag förstår mig faktiskt inte på folk. Egoistiska små as i min mening.

  7. Och visste du att det finns idioter – som sitter i bilar med blåljus på taket – som delar ut böter om man väjer för såna där bilar med blåljus och siren, om man väjer för dom över en heldragen sidolinje? Så om den där bilen med blåljus är röd, eller gul, då väjer man, är den vit, blå och gul, så gäller det mer sällan liv, och man får tänka sig för om det är värt att hålla sig åt sidan. Idiotiskt va?

  8. Tekniskt sett är det faktiskt inte omöjligt att 80% (eller 95%) kör bättre än genomsnittet om det är så att resten kör så oerhört dåligt och hänsynslöst att de drar ner genomsnittet (givet att det är möjligt att definiera något slags körförmågemått som man kan medelvärdesbilda). Dock är jag rädd att de som drar ner snittet inte, trots allt, är de som har bäst omdöme och självmedvetenhet (och de har till att börja med antagligen en annan definition av ”kör bra”).

    • Hej,
      Undersökningen gick förmodligen till så att man frågade fordonsförare hur dom anser sig själva köra. Och då anser 80% att dom kör bättre än genomsnittet. I själva verket är det nog snarare så att 80% kör som idioter…eller i alla fall att dom har en ytterst felaktig uppfattning om sin egen förmåga…
      Vänligen
      Stefan

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.